†♥فرشته مرگ♥†

†♥فرشته مرگ♥†

تو باش ولی موازی باش همراه ولی لمسم نکن .. میل به ترکیب یا واکنش یا هرچی میترسم نکن
†♥فرشته مرگ♥†

†♥فرشته مرگ♥†

تو باش ولی موازی باش همراه ولی لمسم نکن .. میل به ترکیب یا واکنش یا هرچی میترسم نکن

The Language of Chess

برای اینکه بدانیم مهره های در چه موقعیتی از صفحه هستند برای تمامی خانه های شطرنج اسم انتخاب شده است.

مهره ها در امتداد حروف انگلیسی چیده مشوند که از حرف a شروع میشود و به حرف h خاتمه میابد.

در راستای عمودی اعداد قرار دارند که از شماره یک تا هشت نوشته شده است.

اکر مهره ای حرکت کند و به مربع جدیدی برود حرف اول آن مهره و سپس حرف انگلیسی آن خانه و در نهایت شماره عمودی آن مربع به صورت سرهم خوانده میشود.

شاه به انگلیسی کینگ King خوانده میشود و اگر حرکت کند از حرف اول او یعنی K استفاده میشود.

وزیر به انگلیسی کویین Queen به معنی ملکه شناخته میشود و اگر حرکت کند از حرف اول اسمش یعنی Q استفاده میشود.

فیل به انگلیسی بیشاپ Bishop خوانده میشود و اگر حرکت کند از حرف اول او یعنی B استفاده میشود.

قلعه به انگلیسی رووک Rook نامیده میشود و اگر حرکت کند از حرف اول R استفاده میشود.

اسب به انگلیسی نایت Knight نامیده میشود و اگر حرکت کند از حرف دوم او N استفاده میشود زیرا حرف K قبلا توسط شاه گرفته شده است.

سرباز به انگلیسی پاون Pawn خوانده میشود و اگر حرکت کند از هیچ حرفی استفاده نمیشود بلکه فقط اسم خانه ای که او به آنجا رفته است خوانده میشود.

به فرض مثال اگر در هنگام بازی مهره سفید را داشته باشید و سرباز جلوی شاه را دو خانه به جلو ببرید، شما حرکت e4 را انجام داده اید و اگر حریف همان کار شما را انجام بدهد او حرکت e5 را انجام داده است.

پس از حرکت دادن سربازها و وقتی نوبت شما میرسد اکنون اسب نزدیک شاه را به جلو میبرید و به این صورت حرکت Ng3 را انجام داده اید.

اگر حرکت قلعه گیری وقتی که قلعه نزدیک شاه است انجام شود آن را با نماد 0-0 و اگر حرکت قلعه گیری وقتی که قلعه از او دور است انجام داده شود آن را با نماد 0-0-0 نشان داده میشود.

اگر مهره سرباز بتواند تا آخرین خانه جلو برود و به مهره خاصی مثل وزیر ارتقا یابد ابتدا اسم خانه ای که به وزیر تبدیل شده است را مینویسیم، سپس یک علامت مساوی میگذاریم و حرف اول اسم وزیر را مینویسیم، به صورت مثال a1=Q

این حرکات ثبت میشوند که موقعیت دقیق مهره ها مشخص شود و اشتباه یا تقلبی در بازی رخ ندهد.

برای یادگیری بهتر نحوه تعیین جای مهره ها که چگونه ثبت میشوند، حتما ویدیو آموزشی زیر را مشاهده کنید.